Godot to jeden z tych projektów, które z pewnością nie cieszą się takim zainteresowaniem na jakie zasługują. Zapoczątkowany przez dwie osoby i rozwijany od kilkunastu lat, w pełni darmowy i z otwartym kodem źródłowym, silnik 2D/3D wraz z edytorem do tworzenia multiplatformowych gier, wydaje się idealny dla małych zespołów indie.
W poniższym krótkim poradniku zainstalujemy Godot 2.1.3 na Ubuntu.
Minimalistycznie
Jedną z zaskakujących cech Godota jest to, że składa się tylko z jednego pliku i można go uruchomić z dowolnego miejsca na dysku. Dla porządku jednak, przygotujemy dla niego folder w /opt. Z poziomu administratora:
mkdir -p /opt/godot cd /opt/godot wget https://downloads.tuxfamily.org/godotengine/2.1.3/Godot_v2.1.3-stable_x11.64.zip unzip Godot_v2.1.3-stable_x11.64.zip rm Godot_v2.1.3-stable_x11.64.zip chmod -R a+rX /opt/godot ln -s /opt/godot/Godot_v2.1.3-stable_x11.64 /usr/bin/godot
Przydał by się jeszcze skrót do programu w menu systemowym, tworzymy więc plik $HOME/.local/share/applications/godot.desktop
[Desktop Entry] Name=Godot Comment=Application for making games Exec=/usr/bin/godot %U Icon=godot Terminal=false Type=Application Categories=Utility;Game;
Ikonę w formacie PNG wgrywamy do katalogu /usr/share/icons
Multiplatformowość
Godot jest w zasadzie gotowy do pracy, jedyne czego brakuje to szablonów eksportu, służących do zapisywania wyników naszej pracy jako samodzielnych aplikacji. W tym celu pobieramy plik Godot_v2.1.3-stable_export_templates.tpz ze strony projektu i importujemy go w edytorze (Ustawienia -> Zainstaluj Szablony Eksportu).
Od tego momentu, przycisk Eksport będzie wyświetlał listę docelowych platform:
- Android
- Blackberry 10
- HTML5
- Linux X11
- Mac OSX
- Windows Desktop
Kompilacja dla iOS i UWP jest niestety bardziej skomplikowana i wymaga zapoznania się z dokumentacją.
Dodaj komentarz