Pod koniec 2015 roku, Unity Technologies wydało pierwszą, testową wersję edytora Unity 3D dla systemu Linux. Od tamtego momentu minęło już trochę czasu i można powiedzieć, że większość początkowych problemów zostało już usuniętych, dzięki czemu aplikacja nadaje się do poważnej pracy.
W poniższym przykładzie zainstalujemy wersję 2017.2.0 Beta 2 na Ubuntu.
Przygotowania
Pierwszą rzeczą którą należy sprawdzić, to wersja OpenGL obsługiwana przez nasz system. Unity wymaga co najmniej OpenGL 3.2 i w przypadku jego braku będzie zamykane z błędem w momencie dodawania nowego obiektu do sceny albo w ogóle się nie uruchomi.
Wpisujemy w terminalu komendę „glxinfo -B” (pakiet Mesa 3D) i szukamy numerów wersji. W moim przypadku:
name of display: :1 display: :1 screen: 0 direct rendering: Yes Extended renderer info (GLX_MESA_query_renderer): Vendor: Intel Open Source Technology Center (0x8086) Device: Mesa DRI Intel(R) Ivybridge Mobile (0x166) Version: 17.1.2 Accelerated: yes Video memory: 1536MB Unified memory: yes Preferred profile: core (0x1) Max core profile version: 4.2 Max compat profile version: 3.0 Max GLES1 profile version: 1.1 Max GLES[23] profile version: 3.0 OpenGL vendor string: Intel Open Source Technology Center OpenGL renderer string: Mesa DRI Intel(R) Ivybridge Mobile OpenGL core profile version string: 4.2 (Core Profile) Mesa 17.1.2 OpenGL core profile shading language version string: 4.20 OpenGL core profile context flags: (none) OpenGL core profile profile mask: core profile OpenGL version string: 3.0 Mesa 17.1.2 OpenGL shading language version string: 1.30 OpenGL context flags: (none) OpenGL ES profile version string: OpenGL ES 3.0 Mesa 17.1.2 OpenGL ES profile shading language version string: OpenGL ES GLSL ES 3.00
Pomimo tego, że linia „OpenGL version” wskazuje na 3.0, Unity automatycznie wybierze profil „core” i uruchomi się w trybie 4.2.
Domyślnym edytorem kodów źródłowych w Unity jest MonoDevelop, które jest co prawda zawarte w pakiecie instalacyjnym, ale ze względu na lepszą integrację z systemem wygodniej jest używać wersji dostępnej w oficjalnym repozytorium. Uruchamiamy z poziomu administratora:
apt install mono-complete mono-reference-* monodevelop
Instalacja
Lista wszystkich dostępnych paczek znajduje się na forum Unity w wątku „Unity on Linux: Release Notes and Known Issues„. Znajdujemy interesujący nas Build #20170707 i pobieramy:
wget https://beta.unity3d.com/download/b6e0e521da90/unity-editor_amd64-2017.2.0b2.deb
Przy pomocy komendy „dpkg –info unity-editor_amd64-2017.2.0b2.deb” możemy sprawdzić, jakie dodatkowe pakiety będą potrzebne do uruchomienia programu:
Package: unity-editor Version: 2017.2.0b2 Architecture: amd64 Maintainer: Linux Team <linux-team@unity3d.com> Installed-Size: 7895832 Depends: debconf (>= 0.5) | debconf-2.0, gconf-service, lib32gcc1 (>= 1:4.1.1), lib32stdc++6 (>= 4.6), libasound2 (>= 1.0.23), libc6 (>> 2.15), libc6-i386 (>= 2.15), libcairo2 (>= 1.6.0), libcap2 (>= 2.10), libcups2 (>= 1.4.0), libdbus-1-3 (>= 1.2.14), libexpat1 (>= 1.95.8), libfontconfig1 (>= 2.8.0), libfreetype6 (>= 2.3.9), libgcc1 (>= 1:4.1.1), libgconf-2-4 (>= 2.31.1), libgdk-pixbuf2.0-0 (>= 2.22.0), libgl1-mesa-glx | libgl1, libglib2.0-0 (>= 2.31.8), libglu1-mesa | libglu1, libgtk2.0-0 (>= 2.24.0), libnspr4 (>= 1.8.0.10), libnss3 (>= 3.14.3), libpango1.0-0 (>= 1.22.0), libstdc++6 (>= 4.6), libx11-6 (>= 2:1.4.99.1), libxcomposite1 (>= 1:0.3-1), libxcursor1 (>> 1.1.2), libxdamage1 (>= 1:1.1), libxext6, libxfixes3, libxi6 (>= 2:1.2.99.4), libxrandr2 (>= 2:1.2.99.2), libxrender1, libxtst6, zlib1g (>= 1:1.1.4), libpng12-0 | libpng16-16, libpq5, lsb-release, xdg-utils, npm Recommends: ffmpeg | libav-tools, nodejs, java6-runtime, gzip, monodevelop, java7-jdk | java7-sdk, mono-reference-assemblies-2.0, mono-reference-assemblies-3.5 Section: devel Priority: optional Homepage: https://unity3d.com
Instalacja pliku DEB przy pomocy dpkg nie bierze pod uwagę wymaganych zależności, trzeba ją więc uzupełnić o wywołanie komendy apt. Z poziomu administratora:
dpkg -i unity-editor_amd64-2017.2.0b2.deb apt install -f
To wszystko, Unity zostało zainstalowane w katalogu /opt i jest gotowe do pracy.
Dodatkowe informacje na temat działania i ewentualnych problemów na które natrafili użytkownicy, znajdują się na forum w dziale „Linux Editor„.
Dodaj komentarz